وبلاگ تخصصی انواع مشاغل طلا : ( از صفر تا صد مشاغل طلا ، از معدن طلا تا طلا فروشی )

وبلاگ تخصصی infogold ( اینفوگلد ) : انواع مشاغل طلا ، آموزش مشاغل طلا ، نکات ریز و فوت و فن‎های طلا سازان و زرگران موفق که به راحتی بازگو نمی‎کنند.

وبلاگ تخصصی انواع مشاغل طلا : ( از صفر تا صد مشاغل طلا ، از معدن طلا تا طلا فروشی )

وبلاگ تخصصی infogold ( اینفوگلد ) : انواع مشاغل طلا ، آموزش مشاغل طلا ، نکات ریز و فوت و فن‎های طلا سازان و زرگران موفق که به راحتی بازگو نمی‎کنند.

تعمیر طلا و جواهر : احیای دوباره هنر طلاسازان

تعمیر طلا و جواهر: احیای دوباره هنر طلاسازان  


      حتما تا به حال همه‎ی ما این تجربه را داشته‎ایم که طلاجات و زیورآلاتمان، در اثر ضربه یا کشیدگی آسیب ببینند.  در این صورت ممکن است دیگر قابل استفاده نباشند یا تغییر شکل بدهند و دیگر آن نما و زیبایی گذشته را نداشته باشند. واقعا که ناراحت کننده است به خصوص زمانی که آن قطعه طلا یا جواهر یادگاری باشد یا اینکه آن را با عشق خریده باشیم؛ اما بهتر است چندان هم ناراحت نشویم چون کسانی هستند که در کارگاه‎های طلاسازی خود طلاجات و جواهراتمان را تعمیر می‎کنند، درست مثل روز اولش؛ یا شاید هم از آن بهتر!


      تعمیرات طلا یکی از رشته های کاربردی می‎باشد که در آن به تعمیر طلا و جواهرات آسیب دیده می‎پردازند. تعمیرات طلا جواهر ممکن است شامل بازنشانی سنگ‎هایی که افتاده‎اند یا سنگ‎های شل، از بین بردن لبه های تیز، تغییر اندازه قطعه، یا پرداخت ناحیه خراشیده در طلا و جواهر باشد. برای تعمیر طلا از ابزارهای مختلف مانند لیزر یا انبردست برای تکمیل کار تعمیر استفاده می‎شود.


تعمیرات طلا و جواهر

     همچنین اگر بخواهیم تعمیرات طلا و جواهر یا تعمیرات انواع زیورآلات به بخش‎های مختلفی تقسیم کنیم؛ به سه دسته اساسی و مهم می‎رسیم که شامل: نحوه طراحی و تعمیرات رایج، لحیم کاری و ریخته گری ، ارزیابی تعمیرات، مروارید و دیگر سنگ‎های قیمتی و هم چنین نحوه حکاکی بر روی طلا، که با شرکت در دوره‎های آموزشی تعمیرات طلا و جواهر می‎توانید هر کدام از آن‎ها را آموزش دیده و به عنوان یک تکنسین فعالیت خود را در این حرفه آغاز می کنید. و اما کار یک تکنسین تعمیرات طلا و جواهر چیست؟ یا یک تکنسین تعمیرات طلا چگونه طلا و جواهرات شکسته، خم شده و معیوب ما را به شکل روز اولش درمی‎آورند؟! یا اگر قفل طلا و جواهرات ما خراب شد؛ فرد تکنسین تعمیر طلا و جواهرات می‎تواند آن را برای ما درست کنند؟ در ادامه با اینفوگلد همراه باشید.


کار تکنسین تعمیرات طلا چیست؟


     با آموزش تعمیرات طلا، شما به یک تکنسین ماهر و متخصص تبدیل می‎شوید که می‎توانید حلقه‎های آسیب دیده، دستبند، گوشواره و دیگر زیور آلات شخصی را تعمیر کرده و آن‎ها را به حالت اولیه خودشان بازگردانید. ابزارهایی که ممکن است از آن‎ها استفاده کنید عبارتند از: چکش‎های مخصوص، انبردست و سیم چین، و همچنین دستگاه‎های پیچیده تر مانند لیزر و دستگاه‎های حکاکی و جوشکاری. وظایف شما در طول تعمیر طلا و جواهرات ممکن است شامل ارزیابی وضعیت جواهرات آسیب دیده می‎باشد؛ انتخاب سنگ‎های قیمتی، فلزات و سایر مواد، ایجاد مدل از گچ، خاک رس یا موم، لحیم‎کاری، صیقل دادن نقاط زبر در جواهرات و ارزیابی کیفیت تعمیرات از دیگر مواردی است که در دوره آموزش تعمیرات طلا در آن‎ها مهارت و تجربه کافی را به دست خواهید آورد.


     جزییات بخش آموزشی شامل جوش کاری، ساخت قاب‎های دیواره‎ای، چنگی و همچنین ساخت رینگ‎های ساده ، سایز کردن انگشتر، اضافه کردن و یا تعویض بازو انگشتر، سوهان کاری، جوش کاری‎های تخصصی و پیچیده و در نهایت عملیات ساده جواهر سازی خواهد بود.


     این روزها تعمیرات طلا و جواهر بین خانم‎ها رواج بسیاری پیدا کرده با کم شدن خرید و فروش طلا و ماندگاری کارهای قدیمی در صندوق جواهرات خانم‎های نسبتا مسن و به دلیل استفاده طولانی مدت از یک مصنوع طلا و جواهر، وجود شکستگی‎ها و همچنین خم شدگی‎های طلا و جواهر و یا افتادگی نگین‎های با ارزش طلا و جواهر بیشتر می‎شود. به همین دلیل روز به روز بر مشغله این تعمیرکاران حرفه‎ای طلا و جواهر اضافه شده. یکی از ویژگی‎هایی که این تعمیرکاران باید داشته باشند، اطمینان و اعتبار آن‎هاست. زیرا با دادن اجناس به تعمیرکار طلا و جواهر و انجام عملیات تعمیراتی امکان تغییر وزن محصول وجود دارد و همین امر نگرانی‎هایی را در تعمیرات ایجاد می‎کند. به همین دلیل طلا وجواهرات تعمیراتی خود را به یک تعمیرکار و مغازه حرفه ای و مطمئن بدهید.


تعمیرات طلا و جواهر

انواع تعمیرات طلا و جواهرات


     همانطور که در بالا گفته شد تعمیرات طلا و جواهرات وابسته به نوع و عیار طلا و نگین‎های و طرح زیورآلات شما دارد؛ برخی از تعمیرات ممکن است بسیار سطحی مانند چسباندن نگین‎های افتاده‎ی یک انگشتر باشد یا اینکه بسیار پیچیده باشند درست مثل تعمیر قفل معیوب یک دستبند جواهر. در ادامه به چگونگی و شرح هر کدام از این تعمیرات می‎پردازیم.


تعمییر زیورآلات و جواهرات نگین دار


     برای تعمیر زیورآلات نگین دار یک نکته‎ی بسیار مهم وجود دارد آن هم این است که نگین‎های جواهرات شما چسبیده بوده‎اند یا مخراج شده بودند و پایه داشته‎اند. در صورتی نگین زیورآلات شما مخراج شده باشند یعنی روی پایه‎ای سوار شده بودند بهتر است یه تعمیرکار طلا بروید تا دوباره نگین‎های مشابهی را روی زیورآلات شما سوار کنند. اما اگر نگین‎ها با چسب روی زیورآلات شما چسبیده بودند می‎توانید به روش‎های خانگی هم این کار را انجام دهید در ادامه نحوه چسباندن نگین‎ها به روی زیورآلات در منزل را توضیح می‎دهیم.


روش چسباندن نگین و کریستال افتاده زیورآلات

  

   چسباندن نگین زیورآلات و جواهرات نیز یکی از کارهایی است که نیاز به ضرافت و دقت بالایی دارند. اگر نگین و کریستال زیورآلات و بدلیجات یا جواهرات شما افتاده است و به دنبال روش چسباندن نگین انگشتر یا دستبند یا گردنبند یا گوشواره یا… هستید در این مقاله از اینفوگلد قصد داریم تا علاوه بر توضیحی کوتاه به معرفی روشی آسان و خانگی برای چسباندن کریستال زیورآلات معرفی کنیم.


بیشتر بخوانید: طلا فروشی : یکی از پرطرفدارترین مشاغل


چسب مناسب چسباندن نگین افتاده  زیورآلات


     از چسب های تیوپی کوچک و با سر نازک که قدرت چسبندگی خوبی داشته باشند استفاده کنید تا علاوه بر رعایت ضرافت و دقت، سرعت چسبیدن هم زیاد باشد زمان بر نباشد. یکی از چسب های مناسب برای چسباندن نگین های افتاده چسب ALFA است که می‎ توانید به راحتی در فروشگاه های اینترنتی نظیر دیجی کالا پیدا کنید. البته اکثر چسب‎های مایع می‎توانند برای چسباندن نگین های زیورآلات مناسب باشند ولی برای استفاده از آن ها باید دقت و صبر بیشتری به خرج داد. چسباندن نگین زیورآلات اولین و مهمترین نکته در چسباندن کریستال زیورآلاتی همچون انگشتر و دستبند که در همیشه در دید هستند ضرافت و دقت است. سعی کنید حتما با دقت و حوصله این کار را انجام دهید تا زیبایی و درخشش زیورآلات شما کم نشود.

تعمیرات طلا و جواهر

نکات کلیدی در چسباندن نگین زیورآلات رعایت کنید:

  •   از چسب‎های مناسب این کار استفاده کنید.
  •     از چسب‎هایی با سر نازک استفاده کنید و در صورت عدم دسترسی به آن از چوب کبریت یا خلال دندان برای مالیدن چسب استفاده کنید.
  •   ضرافت و دقت را فراموش نکنید! به هیچ عنوان چسب را بر روی نگین ها نزنید و با دقت به زیر کریستال و رکاب چسب بزنید.
  •    سعی کنید دست شما به چسب آغشته نشود که می‎توانید برای اینکار از استون استفاده کنید.

تعمیر طلاجات و زیورآلات خم و لِه شده


     حلقه‎ها و دیگر زیورآلات اغلب وقتی فرسوده هستند می توانند کمی خم شوند. تغییر شکل حلقه‎ها و دیگر زیورآلات به علت فشار وارد شده بر آن ها بیشتر چشمگیر است. این اتفاق می‎تواند به روش‎های متعددی مانند بلند کردن یک جعبه سنگین پیش آید. برای مثال حلقه‎هایی که روزانه پوشیده می‎شوند بیشتر مستعد ابتلا به این نوع آسیب می‎باشند. بخصوص طلا و جواهر عتیقه به دلیل نازکی و طبیعت شکننده شان، بیشتر مستعد ابتلا به خمیدگی هستند. اما چه کنیم تا زیورآلات ما له و خمیده نشوند؟ خب البته این امر بسیار بستگی به جنس و عیار زیورآلات شما دارد.


     فلزات نرم بیشتر مستعد خم شدن هستند. عیارهای بالای طلا و نقره در معرض ابتلا به خم شدن هستند. پلاتین و طلای سفید کمتر از طلای زرد خم می شوند چون دوام بیشتری دارند. اگرچه ممکن است خرید فلزات سخت برای جلوگیری از خمیدگی راه عاقلانه‎ای به نظربرسد، مهم است به یاد داشته باشید که اگر شکل خود را از دست بدهند٬ تعمیر آن‎ها نیز گران تر و دشوارتر است. اغلب گفته می‎شود که پلاتین خم نخواهد شد، بلکه می‎شکند. به جای آبکاری خمیدگی، باید قسمت شکسته شده را آبکاری کرد. این تعمیر هزینه بیشتری نسبت به تغییر شکل ساده حلقه طلا دارد. امیدواریم این راهنمایی به شما کمک کند؛ در آینده از خم شدن زیورآلاتی مثل تک پوش و النگو و حلقه هایتان جلوگیری کنید.


     حال شما می دانید چه چیزی در انتظار زیورآلاتی مانند انگشتر و حلقه ازدواجتان که برای شما از اهمیت خاصی برخوردارند، هست، در نتیجه در هنگام خریدشان دقت کنید و فلزات قوی تر و ضخیم تر را برای حلقه ازدواج یا دیگر زیورآلاتتان انتخاب نمایید وسعی کنید از وقوع خم شدن آن‎ها جلوگیری کنید.


بیشتر بخوانید: قالکاری : کیمیاگری در قرن 21


     علاوه بر آن بهتر است برای محافظت از زیورآلاتی مانند حلقه‎های خود٬ آن‎ها را به شکل اصلی شان به منظور حفظ ارزش و ثباتشان نگه داریم. یک حلقه خمیده ممکن است در دستمان گیر کند و یا کاملاً بشکند. اگر حلقه شما دیگر کاملاً گرد نیست٬ به سرعت دست به کار شوید و آن را به کسی بسپارید که حلقه‎یتان را مثل روز اولش دربیاورد تا شاید بتوانید آن را بدون پرداخت هزینه زیادی تعمیر کنید.


چگونه یک حلقه خمیده را تعمیر کنیم


     قبل از اینکه یک حلقه خمیده را تعمیر کنیم٬ اولین چیزی که باید در نظر بگیریم این است که حلقه چگونه ساخته شده است. زنجیرها و حلقه های بدون سنگ بسیار راحت تر صاف می شوند و در نتیجه هزینه بر نیستند. تعمیر یک حلقه با سنگ ریسک زیادی دارد زیرا سنگ می تواند موقع تنظیم کردن شل شود. این حلقه‎ها به مراقبت بیشتری نیاز دارند تا با تنظیم کننده‎های الماس گرفته شوند. تغییر اندازه این حلقه‎ها سخت است چرا که هرگونه تغییری در شکل آن‎ها٬ تنظیمات الماس را نیز به خطر خواهد انداخت. و همچنین بسته به پیچیدگی تنظیمات و قدرت حلقه، جواهرساز شما ممکن است گزینه‎های مختلفی را برای تعمیر حلقه تان پیشنهاد کند:

  •  گاهی اوقات یک حلقه می تواند روی سنبه قرار گیرد و با چکش جواهرات به آرامی روی آن زده شود و یا آن قدر فشار داده شود تا زمانی که به شکل اولیه خود بازگردد. حرارت هم می تواند برای نرم کردن فلز و تغییر شکل آسان حلقه اعمال شود. سنبه‎ی حلقه برای اندازه دادن به حلقه و تعمیرات مورد استفاده قرار می گیرد.
  •    اگرحلقه شما به شدت بدشکل و نازک است، جواهرسازتان ممکن است آبکاری حلقه را توصیه کند. این فرایند گران است و به اینصورت می‎باشد که پایین حلقه را قطع می‎کنند و آن را به طور کامل جایگزین می‎کنند جواهرساز رنگ فلز و ضخامت آن را با حلقه مطابقت می‎دهد٬ پس از لحیم کاری قطعه جدید را به حلقه متصل می‎کند. هزینه های کلی به میزان کار و قیمت فلزات گران بها بستگی دارد. در روش آبکاری طلا٬ قبل از تصمیم گیری با یک عتیقه فروش حرفه ای مشورت کنید. انجام این کار می تواند ارزش حلقه را به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد.

تعمیر قفل طلاجات و زیورآلات


     یکی از مهمترین اجزای زیورآلات قفل آن‎هاست که بسیار حائز اهمیت است چرا که با خرابی قفل زیورآلات علاوه بر اینکه دیگر نمی‎شود به خوبی از آن استفاده کرد بلکه گم کردن آن قطعه طلا یا جواهر به سادگی امکان پذیر است از همین رو اگر قفل زیورآلات شما خراب شد باید به سرعت در سدد تعمیر آن برآیید.


چند نکته در جهت تعمیر قفل زیورآلات


  •    همانطور که گفتیم برای تعمیر قفل دستبند باید به جایی شناخته شده و قابل اعتماد بروید تا قفل زیورآلات شما را به درستی و محکمی قبل تعمیر کند. و همچنین تا قبل از این، بهتر است آن زیورآلاتی که قفلش خراب است را استفاده نکنید و یا اینکه با یک نخ محکم و با دوام آن را ببندید تا مطمئن شوید که قفل محکم شده است و خطر افتادن و گم شدن را ندارد.
  • توصیه می‎کنیم اگر برای انجام این کار تجربه ندارید هیچگاه به تعمیرات خانگی خود اعتماد نکنید چراکه  مثلا اگر قفل دستبند خود را به خوبی تعمیر نکنید؛ در مکان‎های شلوغی مثل مترو یا خیابان آن از دستتان باز می‎شود و می‎افتد.
  • اگر کسی که قفل زیورآلات شما را تعمیر می‎کند تشخیص داد که قفل آن باید تعویض شود؛ حواستان باشد که یک قفل نو و سالم را جایگزین آن کند.

     در نهایت این مقاله در اینفوگلد بهتر است هم اشاره‎ای به این موضوع کنیم که اگر قصد دارید یک تعمیر کننده طلا و جواهر باشید، باید در کنار آموزش‎های تعمیرات طلا و جواهر بسیاری از نکات کلیدی از خود فلز طلا و انواع جواهرات اصل و فیک ( اتمی ) را یاد بگیرید. همچنین توصیه ما به شما این است که دوره‎ای را به عنوان کارآموز در کارگاه‎های طلاسازی یا کارگاه‎هایی که در آنجا طلاجات و جواهرات را تعمیر می‎کنند بگذرانید تا اصطلاحا با خم و چم کار آشنا شوید.
در اینفوگلد بیشتر بخوانید:


گوهرتراشی : کسب و کاری جذاب و هنری پرسود


نظرات 12 + ارسال نظر
زهرا جمعه 18 شهریور 1401 ساعت 23:19

سلام من انگشترم رو چن سال پیش تنگ کردم حالا برام تنگ شده خیلی محکم چسبیده باید چطوری از انگشتر جدا کنم نمیدونم چه چسبی تعمیراتیه زده

مریم شنبه 15 مرداد 1401 ساعت 16:20

سلام النگوی من توی دستم ترک خورده چجوری درستش کنم با چسب یک دوسه میشه چسبوند

سجادی چهارشنبه 10 آذر 1400 ساعت 00:37

سلام ممنون از مقاله خوبتون من مدت هاست یک پلاک درشت ایتالییایی دارم یک گل جواهر داره از روش کنده شده به یکی دو تا از تعمیر گاهها نشون دادم گفتن کار مانیست شما چی فرکر می کنید بی خیال تعمیرش بشم یا عوض کنم نمی دونم آخه قدیمیه

سلام دوست خوبم ببینید این پلاکی شما ازش حرف میزنید باید با خال جوش اون گل رو بهش وصل کنن اگر پلاک تو خالی باشه ممکنه خال جوش اون رو سوراخ کنه شما باید چند جا برید بپرسید بین تعمیر کارها خیلیاشون زبردست هستند پس بگردید دنبال حرفه ای ها.

احمدی دوشنبه 24 آبان 1400 ساعت 14:23

تهمیر طلا شغل خوب و خیر دهی است به قول معروف خدمات پس از فروش را برای ما احیا می کند در شغل طلا فروشی مخصوصا وقتی یک طلای نگین داری میخری و تا زمانی که تازگی آن از بین نرفته نگین آن می افتد این واقعا به تعمیر نیاز دارد نه به عوض کردن.

کمند چهارشنبه 19 خرداد 1400 ساعت 15:14

سلام من یک النگو دارم از وسط یکم شکسته چیکار باید کنم :

ستایش جمعه 22 اسفند 1399 ساعت 18:49

سلام من یک النگو تک پوش دارم ک یک ترک خیلی خورده از دستمم درنمیاد چون سایزش خیای کوچیکه ب نظرتون چ جوری درستش کنم

عسل دوشنبه 22 دی 1399 ساعت 22:14

النگوی خواهرم شکسته چطوری درستش کنم

حمیدرضا یکشنبه 23 آذر 1399 ساعت 10:29

سلام وقت بخیر
واقعااا مطالبتون مفید بود من یه مغازه با موقعیت مکانی مناسب و پرتردد دارم یه مشاوره میخواستم تعمیرات طلااا بعنوان شغل اصلی آیا درآمد. زا هست و اینکه من یه مشکلی دارم کمی لرزش دست دارم آیا می توانم به حرفه ای تعمیرات جواهر برم
ممنون میشم دقیق برام توضیح بدید و اینکه من پونزده ساله مغازه دارم و تو کل محله و اون منطقه شناخته شده هستم

ملیحه پنج‌شنبه 30 مرداد 1399 ساعت 15:03

تعمیرات طلا شغل کار بندازی است که خیلی جاها به دادمان رسیده حتی اگر در محله ای طلا فروشی نباشه باید یک تعمیرات طلای معتبر باشه چون همیشه برای طلا خریدن وقت می گذاریم و سر فرصت به طلا فروشی میرویم ولی وقتی طلایمان احتیاج به تعمیرات دارد باید نزدیک باشد تا خیالمان راحت شود

نگار اشجعی پنج‌شنبه 9 مرداد 1399 ساعت 17:36

من یک گردنبند دارم فقل ان خراب است اصلا نمیدونم کجا ببرم و تعمیرش کنم اخه به یک تعمیراتی نااشنا نمی توان اعتماد کرد

maria یکشنبه 10 آذر 1398 ساعت 14:25

سلام من تجربه خوبی از تعمیر طلا ندارم ....یه انگشتر زیبا و شیک داشتم که قسمت اصلی و زیبای روش طرح شنی بود ..برای سایز کردن انگشتر بعد از خرید به یه مغازه تعمیرات طلای دیگه ای رفتیم که وقتی میخواست انگشتر رو سایز کنه با انبر یا نمیدونم چه ابزاری انگشتر رو گرفته بود که روی قسمت شنی اش کمی مات شد و از اون حالت اول و براقی خارج شد...

الهه رضایی پنج‌شنبه 5 اردیبهشت 1398 ساعت 14:50

قفل دستبند مادرم خیلی خوب و محکم بود چندسالی هم داشت اونو تا اینکه یک روز دزد بهش میزنه و سعی میکنه از دستش باز کند که موفق هم نشد خوشبختانه ولی براثر فشاری که به دستبند وارد شده بود بعد از رفتن دزد قفلش شکست و دستبند باز شد برای تعمیر هم چون به تعطیل برخورد کردیم به جایی بردیم که قفل مثل روز اولش نشد و فقط یه قفل معمولی بود که در نهایت
مجبور به عوض کردن دستبند شدیم.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد