وبلاگ تخصصی انواع مشاغل طلا : ( از صفر تا صد مشاغل طلا ، از معدن طلا تا طلا فروشی )

وبلاگ تخصصی infogold ( اینفوگلد ) : انواع مشاغل طلا ، آموزش مشاغل طلا ، نکات ریز و فوت و فن‎های طلا سازان و زرگران موفق که به راحتی بازگو نمی‎کنند.

وبلاگ تخصصی انواع مشاغل طلا : ( از صفر تا صد مشاغل طلا ، از معدن طلا تا طلا فروشی )

وبلاگ تخصصی infogold ( اینفوگلد ) : انواع مشاغل طلا ، آموزش مشاغل طلا ، نکات ریز و فوت و فن‎های طلا سازان و زرگران موفق که به راحتی بازگو نمی‎کنند.

طلا سازی : جادوی دستان زرگران


طلاسازی : جادوی دستان زرگران

     در این مقاله در اینفوگُلد می‌خواهیم در مورد حرفه طلاسازی و یا زرگری صحبت کنیم. بسیاری از جوانان جویای نام که به فکر شغلی پول ساز هستند به دور و بر این شغل می‌پلکند که اگر در این حرفه زرنگی و کارآمد بودن خود را ثابت کنند قطعاً موفق می‌شوند و به مراد دل خود می‌رسند. چراکه یک طلاساز موفق و مبتکر در هر کارگاهی جا دارد حتی اگر هیچ سرمایه‌ای نداشته باشد. جالب است بدانید که بسیاری از کشورهای خارجی نیز برای مبتکران و خلاقان حرفه طلاسازی پول خوبی می‌دهند و آن‌ها را دعوت به کار می‌کنند. با اینفوگلد همراه باشید تا بیشتر با این شغل طلاسازی آشنا شوید.


طلافروشی

  

 

طلاساز کیست؟    اگر بخواهیم به طور خلاصه یک طلاساز را معرفی کنیم باید بگوییم: طلاساز کسی است که پس از ذوب فلزات قیمتی، آنها را شکل می‌دهد و به فرم‌های مختلف در می‌آورد. در این حرفه بازار گرمی و خلاقیت و ظرافت حرف اول را می‌زند، یک طلاساز باید بداند در با قشر بازاری جماعت چگونه معامله و برخورد کند و منش و ریسک‌پذیری یک بازاری را یاد بگیرد و گام‌هایش را زیرکانه بردارد. نکته‌ی مهم قبل ار ورود به بازار طلا این است که فقط و فقط به چشم‌های خودت اعتماد داشته باشی... چراکه تجربه نشان داده است کسانی از این حرفه از مورد اعتمادترین فرد نزدیک به خود ضربه خوردند و گاهی اوقات ضرر و زیان آن‍ها جبران نشده است.

چقدر فضا برای یک طلاساز کافیست؟


      در این مورد باید بگویم که زیاد سخت نگیرید یکی از بستگان بنده در انباری خانه‌ی خود طلاسازی را شروع کرد او به همراه خانمش به ساختن النگو در انباری خانه‌ی خود می‌پرداختند و رفته رفته کسب و کار طلاسازی خود را گسترش دادند و در حال حاضر می‌توان گفت که پولشان از پارو بالا می‌رود. یادتان باشد که طلاسازی شغلی نیست که برای ورود به بازار آن نیاز به کارگاهی مجهز باشد :« حداقل فضای 6 متری برای قراردادن میز مخصوص جواهرسازی، یک دستگاه هواگاز برای ذوب کردن طلا و نقره، یک دستگاه نورد، مفتول، کمان اره و ابزاری چون دم پهن و دم باریک که در مجموع در بازار الان بین 5 تا 10 میلیون تومان می‌شود، از ابزارهای اولیه جواهرسازی است.اما اگر بخواهید به طور حرفه ای کار کنید نیاز به کارگاه مجزا و مجهز دارید که حدود 15 میلیون تومان آب می‌خورد.»


مواد اولیه طلاسازان چیست؟


     درست است مواد اولیه طلا سازان بسیار گران است غالباً با شنیدن نام شمش طلا بیخیال وارد شدن به این حرفه می‌شوند اما خب گاهی اوقات نیازی نیست این سرمایه از شما باشد شما می‌توانید روی طلای خام دیگران کار کنید و از آن‌ها دست مزد بگیرید یا اینکه اگر می‌خواهید اوستای خودتان باشید با گرم‌های کم طلا کار کنید.
     یکی از فعالان در این حرفه می‌گوید: او می‌گوید هم می‌توان از شمش طلا استفاده کرد و هم از طلای شکسته :« برای طلاسازی نیاز است طلا را به وسیله دستگاه ریخته گری ذوب کنید. در این مورد از شمش خام و طلای آب شده  استفاده می‌شود که معمولا از سایر کشورها وارد می‌شود. ولی من به تازه کارها توصیه می‌کنم که از طلای شکسته و طلا دست دوم استفاده کنند. هرچند که کیفیت کار را کمی ‌پایین‌تر می‌آورد ولی در مقایسه با شمش ارزانتر است و برای تجربه‌های اول بهتر است. در این صورت هم باید ناخالصی آن در آزمایشگاه از بین برود و عیار طلا آن مشخص شود.»


در طلاسازی به چه ابزارها و امکاناتی نیاز داریم؟

     برای ایجاد کارگاه طلاسازی به ابزاهایی جهت ساخت طلا نیاز است که این دستگاه‌ها در ایران تولید نشده بلکه از کشورهایی چون ایتالیا، آلمان، ترکیه و چین وارد ایران می‌شوند و به‌خاطر تحریم‌ها و بالارفتن دلار قیمت دستگاه‌ها بالا رفته است و این مسئله باعث شده تا ابزارهای نامرغوب چینی نیز وارد عرصه تولید طلای کشور شده و به روند تولید آسیب بزنند.

      برای ایجاد کارگاه ابتدا باید حوزه فعالیتی (تولید هنری یا تولید صنعتی) را مشخص کنید. در بخش تولید صنعتی زیرشاخه‎هایی مانند تولید النگو، زنجیر، ست‏ها و... وجود دارد که شیوه‎های تولیدی و ابزار موردنیازشان با هم تفاوت دارد. اگر قصد داشته باشید که وارد تولید دستی و سفارشی سازی شوید بدون درنظر گرفتن هزینه‌های جاری مانند رهن یا اجاره فضای کار (که در این مورد به حداقل 12مترمربع فضا برای کارکردن احتیاج دارید) و مواد اولیه که شامل طلای آبکاری‎شده می‎شود حداقل به 10میلیون‎تومان سرمایه نیاز دارید تا ابزار موردنیازتان را با در نظر گرفتن کف امکانات مورد نیاز کارگاه و حداقل کیفیت ابزار طلاسازی را تهیه کنید.


یک طلاساز چه مراحلی را برای ساخت طلا طی می کند؟

    در شغل طلاسازی ابتدا باید طلای خام را در ظرفی به نام بوته حرارت داده و آن را ذوب کرد.
  •     این ظرف مخصوص معمولا کاسه ای گچی می باشد.
  •     فرایند ذوب کردن طلا توسط اکسیژن و گاز و یا با قرار دادن آن ها درون کوره های ذوب انجام می شود.
  •     در مرحله بعدی طلای ذوب شده را با مس یا نقره ترکیب می کنند.
  •     اگر این طلای آب شده با مس ترکیب شود، حاصل کار طلای سفید می باشد و در غیر این صورت طلای زرد ایجاد می شود.
  •     سپس مایع به دست آمده را به مفتول تبدیل می کنند و آن را در دستگاه نورد قرار می دهند.
  •     برش دادن قطعه های طلا، سوهان کشیدن و سنباده زدن از مراحل انتهایی در شغل طلاسازی می باشند.
  •     برای از بین بردن خطوط بسیار ریز نیز طلا را به وسیله دستگاه پرداخت، جلا می دهند.
  •     در نهایت نیز باید طلای ساخته شده را آبکاری کرد.
  •     از آبکاری طلا برای درخشان تر کردن و ایجاد جلوه بیشتر در این زیورآلات استفاده می شود.


خطراتی که یک طلاساز را تهدید می کند!

     کسی موفق است که همیشه به مشکلات و دست اندازهای پیش روی خود واقف باشد. یک طلاساز باید انسان زیرک و آینده نگری باشد چرا که طلا در بازار روز به روز افزایش می‌یابد طلا ساز باید حسابی حواس خود را جمع کند تا در این نابسامانی بازار دچار ورشکستگی نشود.

     همچنین طلاسازی از جمله مشاغل دهان پرکنی است که طلاسازان از آن می‌گویند:« از آنجا که اکثر ابزارها وارداتی است تهیه دستگاه‌های اولیه کمی ‌پرهزینه است. نوسان قیمت در این بازار زیاد است. افزایش قیمت شمش بر بازار طلا اثر می‌گذارد و باعث می‌شود که بازار برای دوره‌ای مشتری‌های خودش را از دست بدهد. درکنار تمامی ‌این مشکلات امنیت پایین و ضرر و زیان‌های ناشی از دستبرد دزدان را هم نباید فراموش کرد.»
      علاوه بر این‌ها در حرفه‌ی طلاسازی باید بسیار ایمنی کار را رعایت کنید چراکه در هنگام کار با دستگاه هایی مثل دستگاه تراش احتمال آسیب دیدن شما وجود دارد یا در هنگام ذوب کردن طلا و ریختن در قالب باید بسیار مراقب باشد و از ماسک استفاده کند چرا که در این فرایند از اسید و تیزاب استفاده می‌شود. یکی از فعالان این حرفه چنین می‌گوید: وی شغل طلاسازی را در رده مشاغل سخت و خطرناک محسوب کرد و خاطرنشان کرد: به دلیل کار با مواد شیمیایی مضر، طلاسازی در رده مشاغل سخت و خطرناک محسوب می‌شود و همچنین به دلیل پائین بودن توان مالی تولید کنندگان داخلی قادر به رقابت با رقبای خارجی نیستند.رئیس اتحادیه طلا و جواهر مشهد گفت: به منظور ایجاد انگیزه باید معافیت‌های مالیاتی و تسهیلات ارزان قیمت در اختیار این عده قرار گیرد.

یک طلاساز چقدر حقوق می گیرد؟

     حقوق یک طلاساز وابسته به هنر و ظرافت دستان و خلاقین ذهن زرگر است، البته برای اینکه این حرفه را یاد بگیرید و خلاقیت خود را بیشتر کنید کلاس های آموزشی نیز وجود دارد که حدوداً هزینه کلاس‌های آموزشی این شغل از یک میلیون و 500 هزار تومان تا سه میلیون تومان متغییر است. اما درآمد این شغل به گفته تعدادی از آن فعالان آن از 500 هزار تومان تا حداکثر دو میلیون تومان است و به گفته تعدادی از آنها،‌ بیشتر این افراد بیمه‌ای ندارند. یکی از فعالان این صنعت می‌گوید: بیشتر کارفرمایان ترجیح می‌دهند، به دلیل ظرافت و توجه به ریزه‌کاری‌ها در جواهر سازی، طراح‌های طلا و جواهر و طلاساز‌های زن را استخدام کنند. در همین مورد یکی از کارفرمایان می‌گوید که به کارگر نگین سوارکن خود بابت هر نگین 25 تومان می‌دهد، به گزارش اقتصاد نیوز، اگر هر روز 1700 تا 1800 نگین را روی طلا سوار کند حدود 45 هزار تومان دریافت می‌کند یا 800 هزار تومان حقوق ثابت به وی پرداخت می‌شود. یکی دیگر از کارفرمایان در پاسخ می‌گوید: به کارگری که مهارت موم کاری انجام دهد و سابقه کار داشته باشد 800 هزار تومان در ماه پرداخت می‌کنیم و در صورتی که به تراشکاری، بسابکاری و شاخه‌کاری تسلط داشته باشد، یک میلیون تومان به او پرداخت می‌شود. ساعت کاری این حجره در بازار نیز از ساعت 9 صبح تا 18 عنوان می‌شود. مسوول یک موسسه‌های ‌آموزش طلا و جواهر سازی هم می‌گوید: کلاس‌های ویژه این مجموعه 20 جلسه است و این کلاس‌ها مخصوص بازار کار بوده و هزینه آن دو میلیون تومان است و کلاس‌های معمولی این موسسه سه ماهه است و سه میلیون تومان هزینه دارد. اما در کلاس‌های معمولی مدرک معتبر فنی‌حرفه‌ای نیز به فرد داده می‌شود. یکی از صنعت‌گران طلا و جواهر سازی می‌گوید: با مدرک فنی‌حرفه‌ای می‌توان کارت صنعتگری گرفت و در منزل به این کار پرداخت یا یک کارگاه کوچک تشکیل داد. این افراد می‌توانند از طریق همین کارت، خود را بیمه کنند. مسوولی در یکی دیگر از موسسات آموزشی می‌گوید: در این موسسه کلاس‌های گوناگون تشکیل می‌شود، مانندساخت طلا که طول دوره چهار ماه بوده و هزینه آن دو میلیون و 500 هزار تومان است، مخراجی یک ماهه هزینه‌ آن یک میلیون 50 هزار تومان، طراحی دو ماهه هزینه آن یک میلیون تومان، جواهر شناسی 20 جلسه هزینه آن یک میلیون و 500 هزار تومان،سنگ شناسی 15 جلسه هزینه آن یک میلیون و 200 هزار تومان و دوره فروشندگی یک ماهه هزینه آن 500 هزار تومان است. آن طور که مسوولی در یک شرکت طراح طلا و جواهر هم می‌گوید، برای یک زن با تجربه کافی در زمینه طراحی دستی و اتود زنی طلا و جواهر یک میلیون تومان حقوق در نظر گرفته شده است و در صورتی که بسیار خلاق و با تجربه باشد تا دو میلیون تومان نیز پرداخت می‌شود.


چگونه یک طلاساز موفق شویم؟

از طریق شاگردی کردن: معمولا این شیوه بسیار قدیمی تر می باشد که فردی که می خواهد طلاساز شود زیر نظر یک استادکار طلاسازی و قالب گیری و ریخته‌گری و ساخت آن را یاد می گیرد و بعد خودش با تاسیس مغازه و یا یک کارگاه،کار طلاسازی را انجام می دهد.
  • از طریق هنرستان: کسانی که می خواهند به صورت اصولی و علمی این رشته را دنبال کنند می توانند از طریق تحصیل در هنرستان و شاخه کارودانش،رشته طلاو جواهر سازی را انتخاب و در آن تحصیل کنید.

  • از طریق سازمان فنی حرفه ای: سازمان فنی حرفه ای و بعضی موسسات آزاد نیز این رشته را آموزش می دهند و پس از پایان دوره گواهی مربوط به آن را صادر می کنند که شامل مهارت های زیر می باشد(البته سازمان فنی حرفه ای هر منطقه براساس اعلام نیاز افراد و یا نظر خود مدرسین سازمان فنی حرفه ای این دوره ها را برگزار می کند و تنها بعضی از سازمان های فنی حرفه ای این دوره ها را برگزار می کنند)
  1. تعمیرات طلا و جواهر
  2. مخراج سازی
  3. جواهر سازی
  4. آب کاری

     نکته مهمی که در پایان این مقاله خاطر نشان می‌کنیم این است که  شغل طلاسازی جزو مشاغل مهارتی محسوب می شود و این بدان معنی می باشد که برای اشتغال در این شغل حتما باید دوره شاگردی را گذراند و تجربه بدست آورد تا مهارت های لازم برای این شغل را بیاموزید.
در اینفوگُلد با انواع مشاغل طلا آشنا شوید:

طلا فروشی : یکی از پر طرفدارترین مشاغل طلا

قالکاری : کیمیاگری قرن 21

نظرات 3 + ارسال نظر
محمدرضا سه‌شنبه 18 آبان 1400 ساعت 16:37

طلاسازی حرفه خوبی است فقط مثل همه هنر مندان باید تلاش و پشتکار داشت و یک هوش کاری لازم است تا این هنر را به درامد بالاتبدیل کرد.

صدیقه دوشنبه 3 آبان 1400 ساعت 01:58

طلا سازان خیلی مظلوم واقع شده اند همه طلا فروش را می شناسند و بیشتر از همه طلا فروش نفع میبرد ولی در واقع همه کارها و سختی ها به گردن طلا ساز است.

مریم پنج‌شنبه 9 مرداد 1399 ساعت 16:54

چه جالب ولی کسانی که این مقاله ها رو نخونن فکر میکنن که چقدر طلا ساز سرمایه دار است

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد