وبلاگ تخصصی انواع مشاغل طلا : ( از صفر تا صد مشاغل طلا ، از معدن طلا تا طلا فروشی )

وبلاگ تخصصی infogold ( اینفوگلد ) : انواع مشاغل طلا ، آموزش مشاغل طلا ، نکات ریز و فوت و فن‎های طلا سازان و زرگران موفق که به راحتی بازگو نمی‎کنند.

وبلاگ تخصصی انواع مشاغل طلا : ( از صفر تا صد مشاغل طلا ، از معدن طلا تا طلا فروشی )

وبلاگ تخصصی infogold ( اینفوگلد ) : انواع مشاغل طلا ، آموزش مشاغل طلا ، نکات ریز و فوت و فن‎های طلا سازان و زرگران موفق که به راحتی بازگو نمی‎کنند.

چرا طلا فروشی مکروه است.

 چرا طلا فروشی مکروه است؟

چرا طلا فروشی مکروه است؟

آیا به این موضوع فکر کرده‌اید که چرا بعضی از شغلها مکروه خوانده می‌شوند مانند کفن فروختن یا قصابی یا طلافروشی، در نگاه اول کمی بی‌معنا به نظر

می‌رسد چرا مکروه مگر جامعه به این شغلها نیاز ندارد ما هم طلا می‌خریم هم بر خلاف میلمان گاهی به کفن نیاز پیدا می‌کنیم. اتفاقا ما وقتی طلا می‌خریم اعتماد

به نفسمان بالا می‌رود، شاد می‌شویم چرا که هم پولی داریم برای طلا خریدن و هم به طریقی این پول را پس‌انداز کرده‌ایم در واقع با یک تیر دو نشان را زده‌ایم

و کسی‌ که طلا را به ما فروخته باعث این حال خوب ما است، طلا فروش به نوعی گرداننده اقتصاد است و انرژی مثبت به شاغلین این شغل می‌دهد، با این وجود

چرا طلا فروشی مکروه است و چرا دین اسلام این شغل با اصالت را مکروه دانسته در این مبحث در مورد مکروه بودن طلا فروشی، اینکه آیا نباید وارد زرگری

شویم و نظر امام صادق در مورد این شغل صحبت می‌کنیم.

  

طلا فروشی (زرگری) مکروه است یعنی چه؟

لازم است بدانیم واژه مکروه به چه معناست؟ مکروه یعنی اگر آن را انجام ندهیم بهتر است. کاری که به ناثواب نزدیک است ولی با ضوابط خاص می‌شود آن را انجام داد.
در کل شغل مکروه به این معنا نیست که نباید آن شغل را انجام دهیم منظور این است که از آن شغل درآمد اصلی زندگی را بدست نیاوریم بعضی از شغلها از نظر روانشناسی اثر مخربی بر روح انسان می‌گذارد برای همین نباید خیلی به آنها بپردازیم البته همین که به عنوان شغل اصلی به آن پرداخته نشود کافیست طلا فروشی یا زرگری یکی ازاین شغلها است که توصیه شده است به آن پرداخته نشود. گفته اند که اگر در معاملات طلا یا در ساختن مصنوعات طلا دقت لازم به عمل نیاید درآمد این شغل به ربا تبدیل می‌شود و ربا در اسلام حرام است وهر حرامی گناه تلقی می‌شود وهر گناهی اثر مخربی در روح انسان دارد و از آنجایی که ما برای تعالی به این دنیا آمده‌ایم پس باید شغلمان هم ما را به تعالی برساند. پس، اگرما رزگری را با وسواس کامل حقوقی اداره کنیم، طلا فروشی را می‌توانیم به سالم ترین شغل بدل کنیم.

داستانی از امام جعفرصادق(ع) در مورد زرگری (طلاسازی)

از امام صادق (ع) روایت است که روزی اسحاق بن عمارخدمت امام آمدند و عرض کردند که خداوند پسری به من داده است می‌خواهم برای پسرم شغلی انتخاب کنم به نظر شما چه شغلی به او آموزش دهم حضرت در میان شغلهایی که گفتند شغل زرگری را هم نام بردند و گفتند: (او را به زرگری نفرست. اگر او را به زرگری بفرستی سر ازربا در می‌آورد.) بین  طلا فروشی و ربا به اندازه مویی فاصله است و باید خیلی مراقبت کنیم. در تبدیل طلا با طلا اگر یک گرم اضافه‌تر شود این ربا است وبه همین سادگی همه درآمدمان حرام  می‌شود می‌شود وگناه وقتی ادامه پیدا می‌کند، روح را تخریب می‌کند.
گفته شده است در شغل زرگری با مقدارهای  کم سروکار داریم یعنی با مثقال و گرم، این وزنهای کم تنگ نظری می‌آورد و روح را کوچک می‌کند. انسان تنگ نظربخشش در او کمرنگ می‌شود وباز به ربا نزدیک می‌شود.

آیا کسی نباید شغل زرگری را انتخاب کند؟

اگر کارگر طلاسازی طلای ساخته شده را برای فروش به بازار بیاورد و معامله‌ای که انجام می‌شود روی دست مزد واجرت کار باشد و گرم طلا زیاد یا کم نشود یعنی به همان اندازه و همان عیار که طلای ساخته شده تحویل می‌دهد به همان اندازه و عیار طلای ساخته نشده پس بگیرد واجرت ساخت را هم حساب کند با رضایت طرفین معامله صحیح می‌باشد. پس کلا اگر طلا فروشی برپایه قوانین حلال پایه ریزی شود شغلی خوب و با برکت است. ومی‌توان به عنوان یک شغل آن را پذیرفت.
همانطور که می‌دانیم در روایات آمده طلا برای مردان حرام است پس اگر در طلاسازی از قبل بدانیم که می‌خواهیم برای مردان طلا بسازیم باز این شغل حرام می‌شود. با رعایت این مطالب ، طلایی که در دست برای ساخت داریم کم و زیاد نشود ، در هنگام ساخت طلا به عمد برای زیاد شدن وزن طلا از مس یا فلز‌های دیگر استفاده نکنیم ، از هر کاری که ما را وادار به تقلب در کار می‌کند بپرهیزیم، طلای مردانه نسازیم. پس می‌شود شغل طلافروشی را با رعایت این ضوابط ادامه داد.


با طلا فروشی چه رفتاری داشته باشیم.

بهتر است که شغل طلا فروشی تنها شغل ما نباشد یعنی اگر خواستیم طلا فروش بشویم در کنار شغل دیگری که داریم طلافروشی را بر پایه موازین اسلامی شروع کنیم و اصراری نداشته باشیم درآمدی کلان داشته باشیم بیشتر مواظب سالم بودن درآمدی باشیم که از فروشندگی به دست می‌آوریم و بدانیم رزق هم می‌آید.

در اینفوگلد با انواع مشاغل طلا آشنا شوید:

طلا سازی: جادوی دستان زرگران

ریخته گری: تولید انبوه طلا و جواهر

نظرات 5 + ارسال نظر
جمیله چهارشنبه 27 مهر 1401 ساعت 00:02

مو کا چوووم

آرتین سه‌شنبه 21 دی 1400 ساعت 21:57

به نظر من طلا فروشی مثل همه‌ی فروشندگیها است اگر یک کالایی بفروش برسد طبق اصول و موازین هر فروشنده ای دیگر برای چی مکروه باشد.

احمد یکشنبه 9 آبان 1400 ساعت 15:49

باید در این شغل خیلی محتاط و باهوش باشد تا دچار مشکلاتی نشود که با عذاب وژدان همراه شود.

مهتاب آذرخش چهارشنبه 21 مهر 1400 ساعت 21:08

من نمیدونم همه هر کاری که دوست دارند انجام میدن به کار دیگران که میرسن مگن بده خوب نیست چه بدونم مکروه ولی کار خودشون دادن نزول هم که باشه میگن پاکه ما معصومیم دلمون پاکه.

علیرضا شنبه 27 شهریور 1400 ساعت 19:06

به نظر من هر شغلی برای خودش مهم و خوب است و در هر شغلی باید خیلی مراقب باشیم که آن شغل را وارد یک درامد نا خوشایند نکنیم متشکرم از مقالتون

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد