وبلاگ تخصصی انواع مشاغل طلا : ( از صفر تا صد مشاغل طلا ، از معدن طلا تا طلا فروشی )

وبلاگ تخصصی infogold ( اینفوگلد ) : انواع مشاغل طلا ، آموزش مشاغل طلا ، نکات ریز و فوت و فن‎های طلا سازان و زرگران موفق که به راحتی بازگو نمی‎کنند.

وبلاگ تخصصی انواع مشاغل طلا : ( از صفر تا صد مشاغل طلا ، از معدن طلا تا طلا فروشی )

وبلاگ تخصصی infogold ( اینفوگلد ) : انواع مشاغل طلا ، آموزش مشاغل طلا ، نکات ریز و فوت و فن‎های طلا سازان و زرگران موفق که به راحتی بازگو نمی‎کنند.

کیفی‌طلا: شغلی پر مخاطره واسترس‌زا

 کیفی‌طلا: شغلی پر مخاطره واسترس‌زا


کیفی چیست؟ بگذارید درست‌تر بپرسم کیفی چه شغلی است و کیف‌بر به چه کسی می‌گویند؟ اول جواب این سؤالات را بدهم و بعد یک داستان واقعی برایتان تعریف می‌کنم، بیشتر یک خاطره‌ی قدیمی است تا یک قصه، اینفوگلد بلاگی است که شما را با مشاغل مختلف آشنا کرده این بار شغلی را معرفی می‌کند، که درباره‌ی آن نشنیده‌ایم، فقط به دلیل امنیت، هر صدایی از این شغل برآید کار یک کیفی به خطر می‌افتد. 

در بازار پر از هیاهو و آشوب کیف‌برها آرام و بی‌صدا رفت و آمد می‌کنند تا شناسایی نشوند. به بنکداران سیار کیفی می‌گویند در حقیقت کیفی‌ها نقطه اتصالی هستند، بین بنکدار‌ها و مغازه داران خورده فروش، در شهر‌های دور و نزدیک. 

و اما داستان من: « دایی من در حاضر بنکدار طلا است، خوشبختانه موفق و سالم و سرحال او در جوانی یک مدت کیفی بود، همیشه یک لباس مشکی گشاد می‌پوشید که بتواند زیر آن لباس گشاد، کیف پارچه‌ای محکمی را که داشت به کمر ببندد، تا دیده نشود و یک موتور که نیاز او را به وسیله‌ی نقلیه‌ی دیگران کم کند،  می‌گفت مطمئن‌تر است. او جوان بود و بیشتر از آنکه به خطرات فکر کند، به این فکر می‌کرد چگونه بار خود راببندد و من؛ مادرم را می‌دیدم چطور نگران به او نگاه می‌کرد، همیشه می‌گفت مراقب افراد سود‌جوباش با چاقو این کیف را پاره نکنند. سرتان را به درد نیاورم، خوشبختانه دایی من در پناه خدا بود موفق شد و الان بنک دار طلا است.» ولی هستند کسانی که به دست سود جویان طلا افتاده‌اند و جان عزیزشان را از دست داده‌اند. با ما همراه باشید تا برایتان شرحالی از کیفی‌ها بگویم، آنها چگونه زیر نقاب بازار بزرگ تهران کار می‌کنند.

 

 

 مردان نقاب‌دار بازار بزرگ تهران.


 کار کیفی‌ها خریدن طلا از کارگاه‌های طلا سازی یا بنکداران بازار تهران و بخش کردن بین خورده‌فروشی‌های طلا در شهر‌های دور و نزدیک است اگر سرمایه‌ی کار از خودشان باشد سود خوبی بدست می‌آورد ولی اگر سرمایه نداشته باشند، و فقط مصنوعات طلا را از کارگاه گرفته و به طلا فروش برساند فقط چند درصدی از اجرت طلا به او می‌رسد، در این صورت می‌توانیم بگوییم: « کارش به خطرش نمی‌ارزد.» در این شغل یک دفعه باید سه، چهار کیلو طلای گرمی یک ملیون و اندی را باید ببرید و بین چندین مغازه در یک یا چند شهر بخش کنید، دیگر خودتان حساب کنید ممکن است با چه مشکلاتی مواجه شوید، ممکن است افراد طمع‌کار و سود‌جو شما را زیر نظر بگیرند و در محلی ساکت و خلوت به اصطلاح خودشان خِفت کنند، دیگر خدا بدادتان برسد. برای همین کیف‌بر‌ها اغلب افرادی بسیار محتاط صبور و ساکت هستند و در هنگام مسافرت کردن با هواپیما یا اتوبوس یا هر وسیله‌ی دیگرباکسی صمیمی نمی‌شوند و هیچ‌کس نمی‌داند او چه چیزی را با خود همراه دارد. برای همین است که کیف‌برها دیده نمی‌شوند و کسی آنها را نمی‌شناسد. یک کیفی وقتی به شهر مقصد می‌رسد برای خود نظم و انظباتی دارد، صبح تا ظهر را برای پخش طلاهای جدید و نوشتن فاکتور و مدّت گذاشتن برای ما‌بقی پول مانده از طلایی که داده است می‌گذارد یا این پول را بعداً به صورت طلای دسته دوم  یا بصورت یک چک تاریخ‌دارتحویل می‌گیرد. بعدالظهرهم برای تصویه‌ی فاکتورهای قبلی دوباره به مغازه‌دارها سر می‌زند تا فاکتور خود را ببندد. با این همه رفت و آمدی که یک کیفی دارد اطراف خود را مواظبت می‌کند تا اگر به چیز مشکوکی بر‌خورد بتواند بدون آنکه آسیبی ببیند آن را برطرف سازد.

با این وجود خیلی از کیف‌برهای عزیز اسیر انسان‌های سود‌جو می‌شوند، مال یا جان خود برسر این کار می‌گذارند. برای همین است که مدام مسیر سفر و لباس‌های خود را تغییر می‌دهند تا شناخته نشوند، شاید فیلم جویندگان طلا اثر چارلی چاپلین را دیده باشید، امروزه مثل سال‌های پیشین خبری از تعقیب و گریز با اسب نیست ولی گاه‌گاهی خبرهای قتل کیف‌برها را در رأس اخبار حوادث می‌بینیم، به نظر شما قانون وسیله‌ای برای حفاظت در اختیار آنان قرار داده است. با ایفوگلد در کنار ما باشید.

 

 ابزاری که باید از کیف‌بران محافظت کند چیست؟


با این همه سختی‌هایی که گفته شد کیف بران حق دارند در طول راه یا سفر با  کسی همراه و هم‌صحبت نشوند، در مورد طول مسیر  در مورد  کالایی که با خود به همراه دارند با کسی صحبت نکنند، با وجود خطرات بی‌شماری که در اطراف کیف‌بران است، و افراد سود جویی که همواره در کمین این عزیزان هستند با پی‌گیری اتحادیه صنف طلا تازه چند سالی است به آنها اجازه داده شده که از شوکرها و اسپری فلفل استفاده کنند که در برابر افراد سود‌جو وسیله‌ای برای دفاع از خود داشته باشند. با این حال خیلی باید مراقب باشند تا مسیرراه‌شان  شناسایی نشوند تا دچار دردسر نشوند.

 

 کیفی‌ها برای پاسخ‌گویی به پلیس چه در چَنتِه دارند؟


از طرفی کیف‌بران در هنگام جابجایی مقدار زیادی طلا با خود همراه دارند، کسی که خبر نداشته باشد شغل آنها چیست؟ نمی‌داند این مصنوعات قیمتی از کجا آمده‌اند. و مأموران انتظامی قطعأ با فردی که این اموال را با خودارد مثل یک قاچاقچی رفتار می‌کنند، برای حل این موضوع کیف‌برانی که مورد اعتماد کارگاه‌داران و بنکداران هستند، به اتحادیه‌ی طلا معرفی می‌شود و برایشان کارت شناسایی معتبر صادر می‌گردد تا با نشان‌دادن آن کارت شناخته شوند و کسی خیلی از آنها پرس‌و‌جو نکند تا کارشان برای اطرافیان لو برود و دیگر راهشان امن نباشد. با داشتن این کارت اعتبار کیفی‌ها در بین کارگاه‌داران و بنکداران نیز بالا می‌رود و با اعتماد بیشتری به آنها کار داده می‌شود.

چیزی که نظرم را جلب کرد این بود که آیا تا به حال کسانی شرکتی را تأسیس کرده‌اند که بصورت تیمی از یک راه کم‌خطر‌تر این کار را انجام دهند؟ کافی بود کمی وقت بگذارم گشتی در اینترنت ( دنیای پر از امواج اطلاعات ) بزنم، و برسم به آنچه می‌خواهم، با من همراه باشید.


شرکتی که کار را برای کیف‌بران آسان کرده است.


همان‌طور که گفتیم کیف‌بران حلقه اتصال بین بنک داران بازار تهران و طلا فروشی‌های نقاط مختلف کشورمان هستند، در این میان عده‌ای از کیف‌بران شرکتی را تأسیس کرده‌اند که با بستن قرارداد با شرکت پست جمهوری‌اسلامی بتوانند با هماهنگی لازم بین فروشنده و خریدار روزانه به اندازه‌ی 3 هزار گرم در بسته‌های 500 گرمی به هر جای ایران بفرستند، و این کار را خیلی آسان کرده است. شرکت احسان‌گلد  این انتقال را برای کسانی که مایل به این گونه جابه‌جایی‌ها باشند انجام می‌دهد.


وسخن آخر


شغل کیفی کار سنگین و بی‌کیفیتی نیست و اگر هزینه‌ی خرید طلا را داشته باشید خیلی هم پر درآمد است فقط جنبه‌ی امنیتی آن به علت با ارزش بودن طلا مهم است. هر آن ممکن است به علاوه‌ی ضرر‌مالی، ضرر‌جانی هم بکنیم. در اینجا برای شما یک عکس از کیف جابه‌جایی طلا و جواهرات را گذاشتم ولی به عقیده من این مدل کیف‌ها خطرناک هستند.

در اینفوگلد بیشتر بخوانید:

بنکداران طلا: عمده فروشان طلا

ریخته گری: تولید  انبوه طلا و جواهر

طلا فروشی: یکی از پرطرفدارترین مشاغل


نظرات 1 + ارسال نظر
عباس بوستانی سه‌شنبه 7 دی 1400 ساعت 19:04

چه کار راز گونه ای این کار برای این کار نگفتید چقدر سرمایه لازم داریم و تقریبا باید چه چیزهایی از طلا را بدانیم و اگر آدمی با دل شیر باشیم میتوانیم از پس این کار در آییم یا نه متشکرم.

سرمایه لازم برای این به اندازه ای است که مقدار طلایی را که می‌توانید از آن مراقبت کنید بخرید و ابزارهای مراقبت از خودتان و طلا راهم داشته باشید بیشتر امنیت باید تامین باشد تا سرمایه

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد