وبلاگ تخصصی انواع مشاغل طلا : ( از صفر تا صد مشاغل طلا ، از معدن طلا تا طلا فروشی )

وبلاگ تخصصی infogold ( اینفوگلد ) : انواع مشاغل طلا ، آموزش مشاغل طلا ، نکات ریز و فوت و فن‎های طلا سازان و زرگران موفق که به راحتی بازگو نمی‎کنند.

وبلاگ تخصصی انواع مشاغل طلا : ( از صفر تا صد مشاغل طلا ، از معدن طلا تا طلا فروشی )

وبلاگ تخصصی infogold ( اینفوگلد ) : انواع مشاغل طلا ، آموزش مشاغل طلا ، نکات ریز و فوت و فن‎های طلا سازان و زرگران موفق که به راحتی بازگو نمی‎کنند.

زنجیر سازی : لازمه ساخت طلا و جواهرات

زنجیر سازی : لازمه ساخت طلا و جواهرات

تا به حال دقت کردید که زنجیر ها چه نقش مهمی در ساخت طلا و جواهرات دارد؟ به هر حال طلا و جواهرات در طول تاریخ نقش به سزایی در زندگی ما داشته اند اما با چه وسیله ای آن ها را به خود آویزان می کنیم؟ بله درست است، زنجیرها! از آویزهای ساعت و دستبند و پابند هم بگذریم اما قطعاً دیگر زنجیر پلاک ها و گردنبند ها را نمی توانیم نادیده بگیریم.
در این مقاله در اینفوگُلد می خواهیم در مورد شغل زنجیر سازی و زنجیر سازان صحبت کنیم، شغلی ظریف و حرفه ای و البته با تجهیزات و دستگاه های گران قیمت!
طلا سازان در کارگاه های طلا سازی هم می توانند خود زنجیر مورد استفاده برای ساخت زیورآلات را بسازند هم می توانند از زنجیرهای پیش ساخته شده استفاده کنند. زنجیرهای طلا انواع و سبک های مختلفی دارد که در ادامه برایتان توضیحی در این باره می دهیم.
در ابتدا بهتر است بگوییم زنجیر ها از طلای خام و طلای اب شده به دو صورت ساخته می شوند یکی به صورت دستی و دیگری به صورت ماشینی، خب البته زنجیرهای ماشینی مشخص است که با دستگاه ساخته می شوند  و انصافاً بسیار زیبا و چشم نواز هستند و زنجیرهای دستی بسیار زمانبر تر از زنجیرهای ماشینی است و برخلاف زنجیرهای ماشینی ممکن است آن قدرها که باید و شاید مرتب و تر و تمیز از آب در نیاید.

  

برای یک کارگاه زنجیر بافی چقدر باید هزینه کنیم؟

برای مثال برای تولید زنجیرهای ظریف، دستگاهی مخصوص وجود دارد که این دستگاه بسیار گران است و کسی که بخواهد کارگاه زنجیربافی داشته باشد حداقل باید یک ‎میلیارد تومان سرمایه‏ داشته باشد. یکی از عواملی که هزینه های تولید را افزایش می دهد پرت شدن و هدر رفتن طلاست که البته در همه بخش های تولید طلا وجود دارد. متاسفانه برای تهیه ابزاری که با دیگر شاخه ها یکسان است شما حتی براتی تهیه یک پیچ با تورم روانی روبه رو هستید، برای مثال قیمت پیچی که در حسن‎آباد یک تومان است اگر برای طلاسازی استفاده شود قیمت آن به‎صورت تلقینی سه تومان می شود. ( البته برای آن که از هدر رفتن طلا در کارگاه های زنجیر سازی و طلا سازی جلوگیری کنند کف این کارگاه ها توری می اندازند تا طلا ها به کفش در هنگام راه رفتن از کارگاه خارج نشود و همچنین سازندگان زنجیر و طلا باید لباس های مخصوصی داشته باشند و آن ها را با خود از کارگاه به رون نروند تا به موقع از گرد طلاها و خاک طلاها را به قالکاری ببرند و طلای از دست رفته را دوباره به دست بیاورند. )

آیا برای هر زنجیر دستگاه جداگانه ای وجود دارد؟

بله، برای هر مدل زنجیر یک دستگاه جداگانه وجود دارد به همین خاطر است بسیاری از کارگاه ها انواع مختلف زنجیرها را ندارند و در کل چند مدل زنجیر می سازند. همچنین برخی از طلاجات خارجی و ایتالیایی و برند از مدل های خاصی استفاده شده اند که اصلا مثل آن در ایران پیدا نمی شود چراکه دستگاه و تجهیزات آن مدل زنجیر اصلا در ایران وجود ندارد، به همین دلیل است که اجرت و کارمزد این کارها بسیار گران تر از اجرت و کارمزد زنجیرهای ساخت ایران است. پس نتیجه می گیریم اجرت ساخت زنجیر ها بستگی به نوع و قیمت دستگاه و تجهیزات مورد نیاز برای ساخت آن زنجیر به خصوص است.

زنجیرهای طلا را چگونه می فروشند؟

 اکثر سازندگان زنجیر عمده فروش هستند و به کارگاه های طلا سازی به صورت متری زنجیر می فروشند، البته در شرایطی هم به صورت سانتی متری نیز زنجیر می فروشند که در هنگام فروش اجرت و کارمزد زنجیر خود را از طلاسازان دریافت می کنند و بعد طلا سازان با استفاده از این زنجیرها طلاجات و جواهرات خود را می سازند. سازندگان طلاجات و جواهرات اجرت و کارمزدی که بابت زنجیر به زنجیر سازان داده اند به کارمزد خود طلا نیز اضافه می کنند.

برندهای برتر در زمینه تولید زنجیر طلا

کارخانه و برندهای زیادی در زمینه زنجیر سازی در حال فعالیت هستند که در شهرهای مختلف و کلان شهرهایی مثل تبریز، ارومیه، اصفهان، یزد هستند. اما در این صنف هم مثل صنف های دیگر، تعدادی برند مطرح وجود دارد که در زمینه تولید و ساخت زنجیرهای طلا از قدمت و سابقه قابل توجهی برخوردار هستند. در ادامه این برندها را نام می بریم:
برند سپاهان متعلق به جناب آقای طلاکار
برند گلستانه متعلق به آقای گلستانه
برند جلازر متعلق به آقای جلالی
برند وطن متعلق به آقای ادهم
برند ایران زر متعلق به آقای رستمیان

از زنجیر های توپر استفاده کنیم یا زنجیرهای تو خالی؟

موضوع تو پر یا تو خالی بودن زنجیر از مهم ترین مسائلی است که باید به آن توجه کنید. چرا که این امر در بودجه شما تاثیر بسازایی دارد. شما می توانید گاها از زنجیرهای تو خالی استفاده کنید تا پول کمتری بابت آن پرداخت کنید و در عوض روی پلاک طلا یا گردنبند اسم خود که قصد سفارش آن را دارید تمرکز کنید و سایز و وزن پلاک طلا را بالا ببرید تا بیشتر به چشم بیاید.
یا مثلا اگر یک پلاک اسم طلا با وزن بالا سفارش داده اید حتما از زنجیر های محکم و تو پر استفاده کنید، چرا که وزن بالای پلاک طلا ممکن است باعث پارگی زنجیرهای تو خالی و ظریف شود.
زنجیرهای تو خالی برای استفاده دائمی از طلا توصیه نمی شود، چون همانطور که گفته شد این نوع مدل ها از استحکام کمتری برخوردار هستند. اگر قصد دارید تا از زیورآلات و گردنبند خود به صورت دائمی استفاده کنید حتما از زنجیرهای تو پر و محکم استفاده کنید.
همینطور به مادرهایی که کودک و نوزاد اصطلاحا بغلی و شیرخوار دارند هم همین توصیه را می کنیم. زنجیرهای تو خالی ممکن است بر اثر شیطنت کودکتان پاره شود. پس مادرها هم سعی کنند تا از مدلهای تو پر استفاده کنند.
همچنین می دانیم که زنجیرها با  مدل ها و تنوع، ضخامت و پهنا، و همچنین با طول های متفاوتی ساخته شده اند، برخی از زنجیرها به دلیل پهنا و ضخامتی که دارند اصلاٌ به آن ها پلاک آویزان نمی کنند این نوع زنجیر های طلا بیشتر مورد پسند آقایان واقع می شوند.
در اینفوگلد بیشتر بخوانید:
نظرات 5 + ارسال نظر
محمدی پنج‌شنبه 16 دی 1400 ساعت 10:59

سلام من چند سال سابقه تولید و تراش زنجیر دارم
حدود ۸ مدل زنجیر اگه کسی پیشنهاد همکاری داره ایمیل بده
Hajixxxx@yahoo.com

علی بوستانی دوشنبه 1 آذر 1400 ساعت 01:19

در زنجیر سازی پس ملاک دستگا هی است که زنجیر را می بافد یعنی اگر فقط بلد باشیم با دستگاه کنیم میتوانیم یک کارگاه زنجیر بافی بزنیم؟

نه دوست عزیز به این آسانی هم که می‌گید نیست پیشنهاد می‌کنم به یک کارگاه زنجیر بافی مراجعه کنید

محمد رضا یکشنبه 12 مرداد 1399 ساعت 01:06

زنجیر هم به درد خانمها می خورد و هم آقایان پس پر مصرف است ممنون از زنجیر بافان عزیز

عاشوری پنج‌شنبه 9 مرداد 1399 ساعت 17:13

ممنون از اطلاعاتی در این مقاله در اختیار ما می گذارید

faezeh سه‌شنبه 16 اردیبهشت 1399 ساعت 17:58 https://pavankala.com/

فروش تجهیزات نظارتی امنیتی

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد