وبلاگ تخصصی انواع مشاغل طلا : ( از صفر تا صد مشاغل طلا ، از معدن طلا تا طلا فروشی )

وبلاگ تخصصی infogold ( اینفوگلد ) : انواع مشاغل طلا ، آموزش مشاغل طلا ، نکات ریز و فوت و فن‎های طلا سازان و زرگران موفق که به راحتی بازگو نمی‎کنند.

وبلاگ تخصصی انواع مشاغل طلا : ( از صفر تا صد مشاغل طلا ، از معدن طلا تا طلا فروشی )

وبلاگ تخصصی infogold ( اینفوگلد ) : انواع مشاغل طلا ، آموزش مشاغل طلا ، نکات ریز و فوت و فن‎های طلا سازان و زرگران موفق که به راحتی بازگو نمی‎کنند.

گوهرتراشی : کسب و کاری جذاب و هنری پرسود


گوهرتراشی : کسب و کاری جذاب و هنری پرسود


     مشاغل زیادی هستند که ما آن‌ها را به درستی نمی‌شناسیم. آدم‌های زیادی هم هستند که هنوز جویای شغل مناسبند.


    شغل‌هایی وجود دارند که خیلی شناخته‌شده نیستند؛ اما در جهان به یک تجارت پرسود و منفعتی تبدیل شده‌اند که مشتریان پروپاقرصی دارند. گوهرتراشی یکی از مشاغل طلا است که از دل سنگ‌های سخت، نگین‌های زیبا و زینتی بیرون می‌کشد که نه‌تنها زیبا هستند بلکه حتی خاصیت درمانی و معنوی آن‌ها هم ثابت‌شده است. برای همین نه‌تنها در ایران که در کل جهان طرفدار پیدا کرده است؛ به‌طوری‌که الان حدوداً ۶۰ میلیارد سرمایه در گردش این حرفه است.


گوهرتراشی  


     برای نمونه: «مهسا آرمند» بانوی ۲۴ ساله کرمانشاهی است که پس از تصادف و نیمه‌کاره ماندن تحصیلش در رشته معماری به این حرفه علاقه‌مند می‌شود و با خرید و ساخت سنگ‌های قیمتی برای خود یک کار جمع‌وجور خانگی دست‌وپا کرده است.


آنچه باید درباره مشاغل طلا بدانید: قالکاری : کیمیاگری در قرن 21



اگر صبرتان زیاد است گوهر تراش شوید!

     برای گوهرتراشی باید پشتکار، حوصله و دقت زیادی داشته باشید. اگر فقط بتوانید چهار الی پنج ساعت برای این کار وقت بگذارید، می‌توانید روزانه ۴۰ نگین دامله را آماده کنید و اگر بتوانید خوب کار کنید، احتمالاً در ابتدای کار ماهانه می‌توانید یک‌میلیون درآمد داشته باشید. اگر وارد این کار می‌شوید، بهتر است از خواص درمانی سنگ‌ها اطلاع داشته باشید. این کار به شما کمک می‌کند که با اطلاعات بیشتری محصولات خود را به فروش برسانید و از این راه هم بازاریابی بهتری می‌کنید هم کمک بزرگی به مشتریان خود می‌کنید. از آنجایی‌که سنگ‌ها خواص درمانی هم دارند، کار گوهرتراشی با یک تیر دو نشان می‌زند و هم کاری هنری به‌حساب می‌آید هم کاری درمانی و معنوی است که حتی به لحاظ پزشکی هم آثار این سنگ‌ها تأیید شده است.


شغل گوهر تراشی سرمایه‌ی زیادی نمی‌خواهد!

     برای کار گوهرتراشی شما به ابزار کار اولیه احتیاج دارید. اما قبل از آن اگر در این کار تجربه ندارید، حتماً باید کلاس‌ها و دوره‌هایی بگذرانید که در این کار حرفه‌ای شوید. گوهرتراشی در دو سطح دامله‌تراشی و کارولینگ انجام می‌شود. دامله همان نگین تراشی است که به‌اصطلاح به طرح‌های تخت اطلاق می‌شود. کارولینگ طرح‌های فانتزی و تزیینی و زنانه‌تر را شامل می‌شود که فقط نگین معمولی نیست و از دامله‌تراشی پیچیده‌تر است و شامل طرح‌های درخواستی مشتریان هم می‌شود. کارولینگ کمتر از دامله در بازار مطرح است و انرژی و زمان بیشتری هم می‌برد. شما می‌توانید در آموزشگاه‌های مختلف حدوداً یک ماه و نیم تراش دامله و یک ماه و نیم تراش کارولینگ را فرا بگیرید و حتی در خانه کار خود را شروع کنید.


آنچه باید درباره مشاغل طلا بدانید: طلا فروشی : یکی از پرطرفدارترین مشاغل



از صفر تا صد گوهر تراشی

    برای کار درزمینه گوهر تراشی به یک دستگاه دامله‌تراشی و در صورت تمایل یک دستگاه دیگر برای کارولینگ و م قداری ابزار کار احتیاج دارید که قیمت آن حدوداً دو و نیم میلیون تومان می‌شود. در ابتدا باید کلوخه‌ سنگ‌های قیمتی را تهیه کنید. این کار به زمان و انرژی زیادی احتیاج ندارد و می‌توانید از طریق اینترنت سنگ‌های موردنیاز خود را به‌صورت آنلاین بخرید. در این مرحله باید مراقب باشید که این سنگ‌ها حتماً اصل باشند. برای این کار یا باید خودتان سنگ‌شناس باشید یا از کسانی که در این حوزه کارشناس هستند، کمک بگیرید. بعد از این مرحله باید سنگ‌ها را تکه‌تکه کنید و شابلون بزنید و درنهایت برای ورود به دستگاه سنگ‌تراشی آماده کنید. در ادامه این مقاله در اینفوگلد با رشته‎های جذاب هنر گوهرتراشی بیشتر آشنا می‎شویم.


آنچه باید درباره مشاغل طلا بخوانید: ریخته‎گری : تولید انبوه طلا و جواهر


     گوهرتراشی یکی از شاخه های اساسی در ابر صنعت طلا و جواهر بشمار می‎رود بر همین اساس شاخه تراش سنگ‎های قیمتی را می‎توان به 3 رشته مجزا تقسیم نمود:


      1.Cabochen یا دامله تراشی


    تراش کابوشن Cabochen: تراش کابوشن یا دامله به تراشی گفته می‎شود که شکل ظاهری آن بر اساس اشکال هندسی تراشیده شده است. در اینگونه تراش‎ها اغلب زیر سنگ تخت بوده و روی آن به حالت دامله بر جسته و صیقلی می‎باشد. اغلب سنگ‎های نیمه قیمتی از جمله عقیق، فیروزه، یشم، جید، و غیره به این روش تراشیده می‎شوند. اشکال هندسی مورد استفاده در این نوع تراش بیشتر گرد، بیضی، چهارگوش، مستطیل، اشک، مثلث، قلب و غیره می‎باشد.


گوهرتراشی

گوهرتراشی


      2.facet cut یا تراش مهندسی (زاویه تراشی)


    تراش فست کات facet cut: تراش فست یا زاویه تراشی به تراشی گفته می‎شود که تراش کار، روی سنگ جواهر تعدادی پخ یا صفحه، با زاویه مشخص که از قبل بر اساس ضریب شکست نور آن سنگ، محاسبه شده اند ایجاد می‎کند. این تراش‎ها در اشکال و ابعاد مختلفی طراحی می‎گردند. از اشکال متداول تراش جواهرات اشکالی چون گرد، بیضی، مستطیل، چهار گوش و غیره می‎باشند. از تراش‎های متداول جواهرات نیز می‎توان به تراش‎های برلیان، مارکیز، باگت، پرنس، امرالد و غیره اشاره نمود.


گوهر تراشی

گوهرتراشی


      3.carving یا تراش هنری


     تراش کاروینک carving: واژه کاروینگ به معنای حکاکی یا کنده کاری است. در تراش کاروینک، گوهر تراش اختیار دارد هرگونه که تمایل دارد سنگ مورد نظر را بتراشد. اشکالی چون گل، پروانه، ماهی و امثال هم از جمله تراش های کاروینک به شمار می‎روند. این گونه تراش‎ها اغلب بنا به شرایط ظاهری سنگ و ایده گوهرتراش، روی سنگ‎های نیمه قیمتی انجام می‎گردد. در صورتیکه فرایند تراش، به درستی و با دقت بالا انجام گیرد، ارزش افزوده سنگ نیمه قیمتی مذکور از حد تصور خارج خواهد شد.


      حرفه های زیر از جمله تراش های زیر مجموعه تراش هنری یا کاروینگ هستند:


     3.1 خطاطی روی سنگ های قیمتی(Calligraphy)


     خوش نویشی روی سنگ‎های قیمتی و نیمه قیمتی: خوش نویسی به تنهایی هنری زیبا و چشم نواز محسوب می‎گردد و با خوشنویسی روی سنگ‎های قیمتی علاوه بر افزودن بر زیبائی‎های سنگ جواهر، در صورتیکه فرایند خوشنویسی هنرمندانه انجام گیرد، یک کار کاملا هنری خلق خواهد شد. نوشتن نام افراد، سال یا ماه تولد، سالگرد ازدواج، دعاهای دینی و اسماء متبرکه روی سنگ‎های قیمتی علاوه بر خواص ذاتی سنگ‎ها، بر خواص روحانی و درمانی جواهرات نیز خواهد افزود. انجام این هنر نیاز به ابزارهای پیشرفته یا کارگاهی بزرگ ندارد، در صورتیکه از لحاظ هنری و اقتصادی می‎تواند ارزش افزوده خوبی را برای هنرمند فراهم آورد.


گوهرتراشی


     3.2 حکاکی روی سنگ های قیمتی (Engraving on precious gem)


     حکاکی روی سنگ‎ها: حک کردن مواردی چون چهره افراد مورد علاقه، چهره افراد معروف جهان، اشکال اسطوره ای، لوگوی شرکت ها، آرم باشگاه یا ماشین مورد علاقه، روی سنگ‎های قیمتی و نیمه قیمتی نه تنها در گذشته توجه بشر را به خود جلب کرده، بلکه یکی از علایق امروز مردم جهان است. چرا که علاوه بر استفاده از زیبائی، خواص درمانی و روحانی سنگ‎های قیمتی می‎توانند از شکل های مورد علاقه خود نیز بهرمند شوند. اخیرا استفاده از لوگوی ساخته شده از سنگ‎های نیمه قیمتی به جای لوگوهای فلزی ارزان قیمت در شرکت‎ها، بانک‎ها و غیره بسیار مورد توجه صاحبان برندهای معتبر جهان گردیده است.


گوهرتراشی

 

     3.3 حجم سازی با سنگ های قیمتی (Sculpture with semiprecious stones)


     حجم سازی و پیکر تراشی: برخی از سنگ‎های قیمتی از نظر کیفیت و آب و رنگ، برای تراش به عنوان یک گوهر قابل استفاده نبوده و یا هزینه تراش بر روی آنها مرقوم به صرفه نیستند اما از نظر درمانی و خواص روحانی بسیار حائز اهمیت هستند. لذا اینگونه سنگ‎ها را به شکل پیکره یا اشکال حجم دار مثل مجسمه، قندان و گلدان غیره استفاده می‎کنند که به این نوع تراش‎ها حجم سازی یا پیکره تراشی می‎گویند.


گوهرتراشی


     3.4 پیکره تراشی با سنگ های قیمتی (Sculpture with semiprecious stones)


     حجم سازی و پیکر تراشی: برخی از سنگ‎های قیمتی از نظر کیفیت و آب و رنگ، برای تراش به عنوان یک گوهر قابل استفاده نبوده و یا هزینه تراش بر روی آن‎ها مرقوم به صرفه نیستند اما از نظر درمانی و خواص روحانی بسیار حائز اهمیت هستند. لذا اینگونه سنگ‎ها را به شکل پیکره یا اشکال حجم دار مثل مجسمه، قندان و گلدان غیره استفاده می‎کنند که به این نوع تراش ها حجم سازی یا پیکره تراشی می‎گویند.



گوهرتراشی

در اینفوگلد ( بلاگ اسکای ) بیشتر بخوانید:
نظرات 5 + ارسال نظر
..... دوشنبه 2 اسفند 1400 ساعت 23:11

سلام ،من یک گوهر تراشم ، اگه کسی نیاز به راهنمایی داشت در خدمتم

ساجدی سه‌شنبه 2 آذر 1400 ساعت 00:00

من توی اینترنت به دنبال چگونگی تراش سنگها میگشتم که به این مقاله برخوردم حقیقت اینکه من سنگی داشتم که شکسته می خواستم بدانم آیا می شود درستش کرد؟

سلام دوست عزیز ممنون از انتخاب شما سنگ شکسته را هر طور که مرمتش کنید باز هم مشخص است اگر سنگ شما خیلی قیمتی است و بشود از دو نیمه آن استفاده کرد می توان هر دو نیمه را تراش داد و به دو قطعه مجزا تبدیل می شود که از هرکدام می توان استفاده کرد.

قربانی سه‌شنبه 3 تیر 1399 ساعت 17:00

سلام من خیلی دارم بیام تو کار گوهرشناسی ولی نمیدونم چجوری باید اقدام کنم و اینکه چقد سرمایه لازمه لطفا راهنماییم کنین

نسترن نمازی پنج‌شنبه 29 فروردین 1398 ساعت 16:48

افراد زیادی هستند مثل خانم مهسا آرمند که خیلی خوبه وقتی کاری شروع میکنی پشت کار زیاد و البته علاقه هم لازمه کار هستش. من خودم از بچگی علاقه زیادی داشتم به طلا که همه انشاها و مقاله های دوران دبیرستانم هم راجب طلا، شغل طلا فروشی و طلا سازی بود .که تصمیم گرفتم علاقمو دنبال کنم رفتم سمت یادگیری طراحی طلا به شما هم پیشنهاد میکنم که یه سری بهش بزنید حتما خوشتون میاد چون مدل هایی که طراحی میکنیم میتونه جذاب باشه برامون

ستاره منجم پنج‌شنبه 29 فروردین 1398 ساعت 16:32

سلام واقعا شغل گوهرتراشی به نظرم جذاب اومد برام حتی جالب شد که برم یاد بگیرم ولی متاسفانه کسیو نداریم که توی این کار باشه یا اصطلاحا پارتی ندارم به نظرتون بدون داشتن پارتی میشه توی این حرفه گوهرتراشی موفق بشم؟

با سلام و عرض ادب
خب البته در کشور ما طوری هست که در هر زمینه و شغلی که بخواهید قدم بگذارید اگر آشنا یا به اصطلاح خودتون پارتی داشته باشید احتمالا موفق میشوید اما یادتون باشه خیلی از افراد در بسیاری از حرفه ها پارتی داشتن ولی چون استعدادی در آن حرفه نداشتند آن حرفه را نیمه کار ول کردند و به نتیجه مطلوبی نرسیدند. پیشنهاد می کنم اگر شما به این حرفه گوهر تراشی علاقه دارید نگران هیچ چیز نباشید و با قدم های محکم پا در این حرفه بگذارید. البته گوهر تراشی هم مثل باقی مشاغل دیگر سختی های خودش را دارد که باید خود را برای آن آماده کنید.

ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد